IU「韓國金唱片大獎」致詞有感 @漫天明月

作為IU粉絲,很開心IU在昨晚(2018年1月10日)在第32屆「韓國金唱片大獎」奪得最大獎「音源大賞」。不過,令我更加感受良多的是,是IU致詞時特別懷緬去年底受憂鬱症所苦而離世的SHINee主唱鐘鉉,言辭懇切,如詩如歌,亦值得我們深思。





不懂韓文的我只能從英文報道中翻譯過來:

「坦白說,我的心仍十分哀痛。我剛剛以普通人、朋友及藝人的身份,送別了一位摯友,到很遠很遠的地方。

對於他所承受的萬分苦痛,我想我只能明白一二,但這些感受於我卻並不完全陌生。

我心裏為他既悲痛又歉疚,這種傷感肯定並不是我所獨有。

然而,我們日常勞碌奔波,又要為未來歲月籌謀。生活甚至現實到不允許我們如願地繼續悲痛下去,這令我感到遺憾又令人氣餒。

開心時該歡笑,哀傷時應哭泣,疲乏時不羞於表現虛弱和不在狀態。這些人之常情,我希望藝人能夠盡情表露之餘,在旁人眼中亦能視之為常。

我明白藝人的專業精神是要撫慰人心,但我亦希望大家能以照顧自己為先,明白我們同是凡人,在疲乏受挫時能夠在竭力掩藏之餘,亦能撫慰自己的心。

我誠心祈求事件不再發生。我相信大家今天很忙碌,明天也有事忙,但我希望今天得奬的諸位能和我一樣,在今夜好夢前能享受及讚美當下。謝謝。」



To be honest, I’m still very sad. I sent off someone that was precious to me as a person, as a friend and as an artist to a very far away place. I think I partly understand why he was in such pain and suffered so much, it’s not an emotion that I’m completely unfamiliar with. I’m still very sad and I feel apologetic to him a lot. I’m sure I’m not the only one feeling this sadness. But we’re people whose daily lives are so busy and we have to plan for our next month, next year. It’s sad and frustrating that our reality will not allow us to dwell on that sadness for as long as we want. Cheering when you’re happy, crying when you’re sad, being weak when you’re sick and not being at your best when you’re sick, I hope these natural things can be expressed without concern by artists and those who see them (in this condition) don’t think much of it either. Artists are people who are supposed to console others and I get they are professionals, but I hope they will take care of themselves first as they are people too and console themselves so they don’t get sick and hurt while they are trying to hide these things. I truly, sincerely hope this doesn’t happen. I’m sure everyone is busy today and they have things to do tomorrow but I hope that all those who have won today can enjoy and celebrate today before they get a good night’s sleep and that is what I will do as well. Thank you.



在資本萬惡、日新月異的社會,人之為人日益艱難。我們日夜追趕種種目標,無論是自我的追求或是他人的寄望,或許如夢似幻,但是令我們在紛亂庸碌的生活中習以為常,無形地承受萬般壓力而不自知。

近日和同事慨嘆起現今老闆要求特高,「朝早放我枱面」已經進化到期望你「隨收(order)隨支」。這些例子在生活中比比皆是,無論學業、事業、愛情或家庭上,我們時不時亦會遇到各種的奢求。這種種發展,相信實在是我們現今世界科技發達,生活愈來愈方便,方便到混淆了人和機器的界線,我們在享受科技帶來的滿足時,同時亦被慢慢「去人性化」了。

我們甚至有時覺得,自己應該是超人、英雄、機器、電腦、AI,不應有情緒,不應懈怠,不應犯錯。

IU的致詞,最重要的是提醒我們人非草木,沒有人能超越我們為「人」的界限,在庸碌的生活當中應時時警醒自己會不會墮進無限追逐無根事物和滿足不切實際期望的漩渦當中。

願逝者安息,亦願人人能珍惜生命,從生活中找到自我、面對自我。



漫天明月



留言

熱門文章